14 Feb 2009

strategi bijak bermain badminton

selamat bertemu lagi kepada semua bloger..harap korang semua sihat2..aku nak share tentang strategi sewaktu dalam perlawanan..setiap pemain mempunyai strategi waktu main..jadi aku nak kongsi bagaimana nak handle lawan..sebenarnya strategi tu bergantung kepada corak permainan lawan dan corak permainan kita sendiri..betul tak para coach badminton? aku ni bukan pun coach dan tak pernah mendapat latihan formal...tapi aku belajar dari pengalaman yang tak sebanyak mana..kalau u punya mainan jenis yg banyak rally dan u punya lawan tu main cepat, u jangan ikut dia main cepat..kalau u ikut dia main cepat, maka cepatlah u kalah dan cepatlah lawan menang dan cepat juga game abis..u bawalah dia main rally panjang..tapi u punya stamina mesti kuat..kalau tak kuat, tak menjadi juga..syaratnya mesti tahan nafas..apa macam? boleh trima kah tips saya??kalau u punya lawan tu main rally dan u pun jenis main rally, u pun ada 2 pilihan juga..sama ada main laju atau ikut rentak dia..tapi sekali lagi bergantung kepada u punya stamina..pendek kata, kalau stamina ok semua boleh jadi...u mesti guna otak waktu main..bukan main hantam saja..u mesti pandai merancang bagaimana nak mengalahkan lawan u..bersambung.

5 comments:

  1. ngam tu bos, saya dah dapat strategi untuk tundukkan lawan...ia akan diaplikasikan dalam kejohanan kita nanti...he..hee

    ReplyDelete
  2. Bos...bagus juga kau punya tips ini. Boleh dijadikan salah satu option semasa bermain.

    TQ....Ceria Selalu

    ReplyDelete
  3. TQ dengan lawatan anda di blog ini...teruslah melawat

    ReplyDelete
  4. Sebelum ni saya bermain bola sepak... dek kerana bekerja malam... susah untuk mencari geng... Jadi, saya berubah kepada badminton dan dah jatuh cinta pun pada sukan ini... Saya amat berminat untuk ikuti blog ini...

    ReplyDelete
  5. bahasa melayu agak rumit ya -__-

    ReplyDelete